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Prosoche. Una experiencia estética de la danza
       
     
Prosoche. An aesthetic experience of dance
       
     
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 “Philosophy was a unique act which had to be practiced at each instant,  with constantly renewed attention (prosokhe) to one’s self and to the present moment.  The Stoic’s fundamental attitude is this continuous attention,  which means constant tension and consciousness, as well as vigilance exercised at every moment.  ”(…) Attentive people live in the constant presence.”   Hadot, P. (2002) “What is Ancient Philosophy?”  Cambridge: Harvard University Press, p. 138     (ESP)   “La filosofía era un acto único que debía practicarse en cada instante,  con una atención constantemente renovada (prosokhe) hacia uno mismo y hasta el momento presente.  La actitud fundamental del estoico es esta atención continua,  que significa tensión y conciencia constantes, así como la vigilancia ejercida en cada momento  “(…) Las personas atentas viven en la presencia constante”.   Hadot, P. (2002) “What is Ancient Philosophy?”  Cambridge: Harvard University Press, p.138
       
     
EPICTETUS' QUOTE _ CITA DE EPICTETO
       
     
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Prosoche. Una experiencia estética de la danza
       
     
Prosoche. Una experiencia estética de la danza

“Prosoche” es la atención mantenida que guía la creación, atención centrada en el momento y la conexión.

Momentos decisivos, progresión de instantes y capturas de relación en el proceso de creación que darán paso a una obra completa en permanente

transformación.

“Prosoche” es el término utilizado en la filosofía estoica para denominar la actitud y la práctica constante de la atención plena.

El “Prosoche” es necesario para capturar la foto, al igual que para crear la danza y forma parte, finalmente de la experiencia estética.

Teniendo en mente a Henri Cartier-Bresson, este ensayo fotográfico constituye una recolección de distintos “momentos decisivos” en progresión. Una confluencia entre el instante de creación de sendos momentos de creación artística ; el de la danza y la fotografía.

Como “Jump Portraits” de Philippe Halsman buscaba mostrar la personalidad esencial de los individuos retratados, sin la máscara social,

la danza bajo el agua permite la captura de esta autenticidad de una manera diferente.

La imposibilidad de simular bajo el agua, como en los saltos surrealistas, hace que las personas pierdan cualquier máscara social o interpretativa, mostrando sus movimientos más personales y emociones universales.


La danza subacuática materializa a la perfección, la representación de este estado mental específico, el único desde el cual es posible la creación.

Así pues la danza con sus formas perfectas, bien podría simbolizar, todas las artes, y por tanto, la potencialidad de creación y las infinitas posibilidades que el proceso comporta.

El “Prosoche” se obtiene con la conjunción de disciplina, entrenamiento y esfuerzo, se suceden los momentos de creación en el el estado mental que lo posibilita, un estado óptimo.

Si se observan las obras con atención, es decir, “Prosoche”, pronto se dará en el observador, un estado mental desde donde “todo es posible”, una puerta de acceso a las infinitas posibilidades de la creación.


Prosoche. An aesthetic experience of dance
       
     
Prosoche. An aesthetic experience of dance

“Prosoche” is the maintained attention that guides the creation, attention focused on the moment and the connection.

Decisive moments, a progression of instants and captures of relationship in the process of creation that will become a complete work in permanent transformation.


“Prosoche” is the term used in Stoic philosophy to refer to the attitude and constant practice at each instant, with constantly renewed attention (prosokhe) to one’s self and to the present moment.

I do not think there is an instant more decisive or fleeting than a moment underwater.

With Henri Cartier-Bresson in mind, this photo essay constitutes a collection of different “decisive moments” in progression. It is a confluence between two decisive instants of creation: dance and photography.

Underwater dance perfectly materializes the representation of prosoche, the only mental state where creation is possible.

Thus, the dance with its perfect forms could well symbolize all the arts, and therefore, the potentiality of creation and the infinite possibilities that the creative process entails.

As Philippe Halsman’s “Jump Portraits” sought to show the essential personality of the portrayed individuals, without them wearing a social mask,

underwater dance enables the capture of this authenticity in a different way.

The inability to simulate underwater - as in the surrealistic jumps - makes people lose any social or interpretive mask, showing their most personal

movements, and universal emotions.

The prosoche is obtained with the conjunction of discipline, training, and effort, giving way to a state of mind that enables moments of creation, an optimal state.

Observing works with attention - that is with “Prosoche” - grants the observer a mental state from where “everything is possible”; it is a gateway to the infinite possibilities of creation.


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 “Philosophy was a unique act which had to be practiced at each instant,  with constantly renewed attention (prosokhe) to one’s self and to the present moment.  The Stoic’s fundamental attitude is this continuous attention,  which means constant tension and consciousness, as well as vigilance exercised at every moment.  ”(…) Attentive people live in the constant presence.”   Hadot, P. (2002) “What is Ancient Philosophy?”  Cambridge: Harvard University Press, p. 138     (ESP)   “La filosofía era un acto único que debía practicarse en cada instante,  con una atención constantemente renovada (prosokhe) hacia uno mismo y hasta el momento presente.  La actitud fundamental del estoico es esta atención continua,  que significa tensión y conciencia constantes, así como la vigilancia ejercida en cada momento  “(…) Las personas atentas viven en la presencia constante”.   Hadot, P. (2002) “What is Ancient Philosophy?”  Cambridge: Harvard University Press, p.138
       
     

“Philosophy was a unique act which had to be practiced at each instant,

with constantly renewed attention (prosokhe) to one’s self and to the present moment.

The Stoic’s fundamental attitude is this continuous attention,

which means constant tension and consciousness, as well as vigilance exercised at every moment.

”(…) Attentive people live in the constant presence.”


Hadot, P. (2002) “What is Ancient Philosophy?”

Cambridge: Harvard University Press, p. 138

(ESP)

“La filosofía era un acto único que debía practicarse en cada instante,

con una atención constantemente renovada (prosokhe) hacia uno mismo y hasta el momento presente.

La actitud fundamental del estoico es esta atención continua,

que significa tensión y conciencia constantes, así como la vigilancia ejercida en cada momento

“(…) Las personas atentas viven en la presencia constante”.


Hadot, P. (2002) “What is Ancient Philosophy?”

Cambridge: Harvard University Press, p.138


EPICTETUS' QUOTE _ CITA DE EPICTETO
       
     
EPICTETUS' QUOTE _ CITA DE EPICTETO

(ENG)

“The mind is like a vessel filled with water; and impressions are like a ray of light that falls upon the water.

If the water is disturbed, the ray will seem to be disturbed likewise, though in reality it is not.

Whenever, therefore, a human is seized with vertigo, it is not the arts and virtues that are confounded, but the mind-state in which they exist; and, if this comes to rest, so will they likewise”

Epictetus

(ESP)

“La mente es como un recipiente lleno de agua; Y las impresiones son como un rayo de luz que atraviesa el agua. Si el agua está perturbada, el rayo parecerá estar perturbado igualmente, aunque en realidad no lo es. Por lo tanto, cuando un humano se ve con vértigo, no son las artes y las virtudes las confundidas, sino el estado mental en que existen; Y, si la mente descansase, así éstas ellas harán igualmente “

Epicteto