IPSEITY - IPSEIDAD

IPSEITY

The borders drawn in our mind. Constructed identities fluctuating and flexible as water.

Layers that clothe and shape us or imprison us, reflections of our surroundings that we assimilate and mirroring as our own.

Variable identities, such as the clothes that cover our body, help us to adapt to the environment, to find our way, to recognise our uniqueness, nevertheless, when these fictitious identities are fixed, clothes become immovable skins, huge problems arise, we begin to dwell in a body suffocated by external and internal impositions acquired by relational habits.

The only escape lies in the search and encounter with the only invariable. A difference and essential uniqueness.

Ipseity, from where creativity can arise.

Ipseity is a term used in neuroscience and contemporary psychology to describe the vital experience without the trappings of constructed identities. Our nuclear conscious being.

IPSEITY:

(1) "our essential way of being under the layers of thought and reaction, identity and adaptation. Here," essential "refers to an invariable quality, to a solid essence of our being that is more than one Function of the transient contexts that enter and leave our lives "

 (2) "Ipseity is the minimal subjective sense of 'I-icity' in experience and, as such, constitutes a 'minimal' or 'nuclear' self.  On the contrary, the autobiographical narrative self (3) moral or categorical judgment, the emotions and memories of the past."

 (1) Daniel J.Siegel "The mindful brain" Paidós. Barcelona. 2010

(2) Lutz, A., J.D. Dunne y R. J. Davidson, "Meditation and the neuroscience of consciousness" The Cambridge handbook of consciousness. Cambridge. Uk, Cambridge University. New York 2007

(3) Legrand,D., "The bodily self : The sensorimotor roots of pre-reflexive self-consciousness" , Phenomenology and the cognitive Sciences,

(n.5, pages 89-118).

A process of discovering layers of ornamentation and artificial clothing. An allegorical project on identity. When constructed identities constrain us instead of helping us adapt to new situations, and how the awareness of the "Ipseity" our nuclear being means a new experience from where creation can arise. A liberation.


IPSEIDAD 

Las fronteras trazadas en nuestra mente. Identidades construidas fluctuantes y flexibles como el agua.

Capas que nos arropan y nos dan forma o nos aprisionan, reflejos de nuestro derredor que asimilamos como propios.

Las identidades variables, como la ropa que cubre nuestro cuerpo, nos ayudan a adecuarnos al medio, a encontrar nuestro camino, reconocer nuestra unicidad, no obstante, cuando estas identidades ficticias se fijan, ropajes convertidos en pieles inamovibles, surgen ingentes problemas, empezamos a habitar en un cuerpo asfixiado por imposiciones externas e internas, adquiridas por hábitos relacionales.  

El único escape radica en la búsqueda y encuentro con lo único invariable. Una diferencia y unicidad esencial. Ipseidad, desde donde la creatividad puede surgir.

Ipseidad es un término usado en la neurociencia y psicológia contemporánea para describir la experiencia vital sin los atavíos de las identidades construidas. Nuestro ser consciente nuclear.

IPSEIDAD :

(1) "nuestra manera de ser esencial bajo las capas del pensamiento y de la reacción, de la identidad y de la adaptación. Aquí, "esencial" alude a una cualidad invariable, a una esencia sólida de nuestro ser que es más que una función de los contextos transitorios que entran y salen de nuestras vidas" 

 (2) "La ipseidad es el sentido subjetivo mínimo de ,'yo-icidad' en la experiencia y, como tal, constituye un yo 'mínimo' o 'nuclear'. Por el contrario, el yo narrativo autobiográfico (3) abarca el juicio moral o categórico, las emociones y los recuerdos del pasado."

(1) Daniel J.Siegel "The mindful brain" Paidós. Barcelona. 2010 

(2) Lutz, A., J.D. Dunne y R. J. Davidson, "Meditation and the neuroscience of consciousness" The Cambridge handbook of consciousness. Cambridge. Uk, Cambridge University. New York 2007

(3) Legrand,D., "The bodily self : The sensorimotor roots of pre-reflexive self-consciousness" , Phenomenology and the cognitive Sciences,

(n.5, pages 89-118).

  

Un proceso de descubrirse de capas de ornamentación y ropajes artificiales. 

Un proyecto alegórico sobre la identidad. Cuando las identidades construidas nos constriñen en vez de ayudar a adaptarnos a nuevas situaciones y cómo la conciencia de la "Ipseidad" nuestro ser nuclear significa una nueva experiencia desde donde la creación puede surgir. Una liberación. 




Breve  ENSAYO

IDENTIDAD Y CREACiÓN

Beatriz Glez Sa

En tiempos anteriores, era posible crearse una identidad relativamente fija, una historia personal sin amplias fluctuaciones. Obtener un trabajo vitalicio, no tener necesidad de moverse del pueblo, ciudad o región durante toda una vida.  Era factible que no hubiera grandes cambios que condujeran a un cambio de vida mayor y significativo. 

La identificación, la imagen del yo, se mantenía fija y se trazaba continua la trayectoria vital.

En la actualidad los cambios son inmensos y constantes, los trabajos no son vitalicios como en la antigüedad, existe una dificultad extrema de acceso laboral que dependen en gran medida del entorno socio-económico del individuo.

Una cantidad incesante de cuestiones que antes, en los limites regionales o del constructo colectivo nacional pasaban inadvertidas, y al mismo tiempo esta dependencia de mercados, base de nuestra sociedad contemporánea, nos insta a la cooperación por la supervivencia como nunca antes en la historia había acontecido semejante necesidad.

Los continuos cambios requieren un replanteamiento de lo establecido, incluyendo valores éticos y derechos constitucionales. 

Una necesidad de legislar nuevas situaciones, surge, como los derechos de la comunidad homosexual y transgénero, por ejemplo, y una actualización en los antiguos es requerida, como la igualdad de derechos de género, de raza,  derechos de los animales y así sucesivamente.

Unos cambios que exigen un auge de la creatividad, entendida por la capacidad de adaptación a los cambios y capacidad de generar ideas nuevas. 

El cambio más dificultoso, posiblemente, sea el del hábito de una identidad construida perdurable ante una identidad que debe flexibilizarse constantemente para poder adaptarse a los continuos cambios externos y por tanto, internos.

No obstante, vemos aflorar por doquier, nacionalismos, es decir, identidades colectivas, fijos y extremos, fruto de una residencia tremenda al cambio. Otras identidades colectivas, nacionalidades, culturas, religiones, se interpretan como una amenaza que, sin duda, destruirá el constructo social identificativo determinado. 

Acoger que, colectivos o incluso el otro género, tengan derechos como los propios, supone una aceptación de la diversidad, de la diferencia, en un “mercado” social, donde la “normalización” ha sido propulsada, cual producto de mercadotecnia, para darnos una ilusoria seguridad de control, donde todos somos iguales, aunque no con los mismos derechos, y donde la diferencia debe extinguirse a toda costa.

“La sociedad contemporánea predica el ideal de igualdad no individualizada, porque necesita átomos humanos, todos idénticos, para hacerlos funcionar en masa, suavemente y sin fricción; todos obedecen las mismas órdenes, y no obstante, todos están convencidos de que siguen sus propios deseos. Así como la moderna producción en masa requiere la estandarización de los productos, así el proceso social requiere la estandarización del hombre, y esa estandarización es llamada “igualdad”(1) 

La igualdad de derechos cuenta implícitamente con el reconocimiento de las diferencias idiosincrásicas individuales y no supone una igualdad “normalizada” que excluye a lo diferente ante el arcoiris ilusorio de la total igualdad.

Entender la fluctuación y buscar lo único que es permanente. Esto es, el encuentro con la Ipseidad. 

No significa perder un "yo" que nos permite socializar y adaptarnos al mundo colectivo, sino ser conscientes de que tenemos la posibilidad creativa de recrear una y mil veces ese "yo", y que puede servir a nuestros propósitos individuales (y colectivos), en los que no haya limite de transformación y evolución. 

Un ejercicio de alta creatividad desde una absoluta libertad.

(1) “Fromm, Erich, (2007: 25) , “El arte de amar” Paidós, Barcelona.


 

Brief essay

IDENTITY AND CREATION

Beatriz Glez Sa


In earlier times, it was possible to create a relatively fixed identity, a personal history without wide fluctuations. One was able to get a job for a lifetime; there was no need to ever move from one’s town, city or region. Moreover, one might never have had any radical changes leading to a major and significant change of life.

The identification - the self-image - was kept fixed and it was continuously traced in a life trajectory.

Nowadays, changes are immense and constant, jobs are no longer for life, and finding them can be extremely difficult as it is dependent on the socioeconomic environment of the individual, among other factors. 

A ceaseless number of issues that were previously overlooked in the regional or national collective construct, and at the same time this dependence on markets, the basis of our contemporary society, urges us to cooperate for survival as never before in history 

had there been such a need.

Our dependence on markets – the basis of our society – as well as innumerable issues previously overlooked by the regional or national collective constructs urge us today to cooperate for survival, a necessity never experienced to this extent before. 

These continuous changes require that we rethink the established ethical values and constitutional rights.  

New legislations are needed for the rights of the homosexual and transgender community, among others; moreover, old legislations are to be updated for gender equality, racial equality, civil rights in general, animal rights and so on.

Changing a constructed identity that we have grown accustomed to, through years of habit, into a flexible identity, might present the most difficult challenge, yet it is essential for the ability to adapt to the continuous external changes that get internalized. 

Nationalisms - created by collective identities, some of them fixed and extreme, (characteristics resulting from resistance to change) flourished everywhere. Other collective identities, nationalities, cultures, religions are interpreted as a threat that will undoubtedly destroy the determinate social construct.

To accept that a group or the other gender have the rights of their own - that is equal rights - implies an acceptance of diversity and difference. However, in our social “market”, “normalization” has been propelled, not unlike marketing a product, to give us an illusory sense of control, where we all are equal but without the same rights, and where differences seem to have to be ripped off at all costs. 

“Contemporary society preaches this ideal of unindividualized equality because it needs human atoms, each one the same, to make them function in a mass aggregation, smoothly, without friction; all obeying the same commands, yet everybody being convinced that he is following his own desires. Just as modern mass production requires the standardization of commodities, so the social process requires standardization of man, and this standardization is called “equality.” (1)

Equal rights  implicitly rely on  the recognition of individual idiosyncratic differences and does not imply a “normalized” equality that excludes anybody different from the illusory rainbow of total equality.

Understand the fluctuation and seek the only thing that is permanent, this is the encounter with Ipseity.

It does not mean losing a “Self” that allows us to socialize and adapt to the collective world,  it instead implies an awareness of possibility to recreate oneself, or else we can recreate the “Self” a thousand times to serve our individual (and collective) purposes  in  which there is no limit to transformation and evolution.

It is an exercise of high creativity from an absolute freedom.

              (1) Fromm, Erich, “The art of loving”


Fotografías perteneciente al Ensayo fotográfico de

 IPSEIDAD

con Irene Henarejos 


Photographs from the Photo Essay;

IPSEITY 

con Irene Henarejos

 


Special thanks to Noemi Szeri 

Proyecto premiado 

Project awarded by FINE ARTS PHOTOGRAPHY AWARDS In the Categories:

Conceptual and Open Theme

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